Khamis, 3 Februari 2011

Pondok study

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Rumahku kecil. Adikku ramai. agak sukar beri tumpuan untuk study. aku mula "lari" baca buku bawah rumah. lepa tu aku buat pondok simple2. Guna tayar lori buruk disusun dan letak plywood atasnya. Bumbung pakai kain tudung lori yang buruk2. Mula2 kat kedai pak long pie. Pas tu pindah kat tepi pokok nipah,,,,dan pindah ke beberapa lokasi lain ikut selera. Kalau hujan basahlah aku. Masa tu mana ada letrik lagi. Pakai lampu minyak tanah saja. Kemudian baru abah aku upah abang Cha buat dari kayu. Ramai berminat untuk tidur di situ jadi aku buat extension sikit.. Rmai juga datang tumpang aku di situ. Ada yang datang nak study dan ada yang datang untuk tidor ramai2. Yang bagus masa tu yang tak mau study akan pegi borak kat atas titi dekat rumah aku. Apabila kami habis study baru mai joint borak. Aku, Din orang tua, det pak yob berjaya sampai ke universiti. Masa tu kalau dapat masuk universiti kira hebatla. Ramai lagi walaupun tak masuk universiti berjaya juga.. Kiranya orang2 tua percayalah yang pi tidor pondok aku terkawal disiplinnya. Antara penghuni tetap, ya dongga, det pak yub, ki putar alam, din orang tua, e cakok, jefri thong, pie telok bagan, chan pak ya gusi. Aku yang tua dari semua. Lain2 sebaya adik aku. Memang seronok masa tu. Malam2 berlumpul dan berborak, tapi ada hadnay. Taklah menganggu jiran-jiran. Kadang-kadang bang mail kak azizah, pak lang napiah, pak long kalek singgah juga borak. Itulah bezanya dulu, kerana ada hubungan golongan tua dan muda. Walaupun aku masuk universiti pondok itu masih dihuni oleh adikku dan kawan-kawanya, Kini pondoktu telah tiada bila kami pun dah meninggalkan kampung untuk bekerja.

Tiada ulasan: