Isnin, 31 Mac 2014

BUNGKUS KUAH DALAM TIN SUSU

Dulu2 sebelum plastic digunakan untuk bungkus the atau kuah, tin susu pekat digunakan. Aku rak penah beli sebab tak cukup modal. Masa balik sekolah kawan aku rajin beli. Kedai makanan mamak sepanjang jalan panggung Royal menghala ke pejabat pos. Order masak itam daging. Siap boh dalam tin susu pekat yang dah habis dan dibersihkan. Tin itu diikat 4 penjuru dan diikat tangkal untuk dipegang Gantung kat handle basikal bawa balik makan tentu sedap.

Sabtu, 29 Mac 2014

MAINAN MASA BORING DALAM KELAS

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Tak tau nak bagi nama apa mainan ni. selalunya masa boring2 dalam kelas.  Guna buku kosong atau kertas. Pensil atau pen.Pekan ujung pensil dam dia meluncur ats kertas dan tinggal tanda. Dari hujung tanda letek pencil dan tekan lagi. Sambung lagi sampai penuh contengan di kertas tu.

Khamis, 20 Mac 2014

KE MANA NAK PI DENGAN BAS2 DULU

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Pusat utama station bas masa tu ialah setesen utc dan stesen bas mara. Dari alor star nak pi ke penang mesti naik bas UTC. Nombor 2 bas sg. petani, no 3 bas gurun, no 6 ke pendang, 516 ke penang. Bas lain kalau tahan berhentilah. Tapi bas 516 hanya berhenti di gurun dan sg. petani sahaja. Dari alor star nak pi ke jitra, changloon dan kodiang naik bas kubang pasu. nak pi langgar, pokok sena dan kuala nerang naik bas langgar. Nak pi sg.korok naik bas Gunong. Nak pi telok kecai dan kuala Kedah naik bas Kuala Kedah transport. Ke sungai tiang, kuboq panjang dan lubuk merbau naik bas MARA.Pi yan pun naik bas Mara. Lepas tu baru ada bas bandaran warna kuning untuk jalan dekat2 Bandar ke tongkang yard, telok wan jah, kampong Berjaya.

Rabu, 19 Mac 2014

BELACAN SUNCAI ACHEH

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Mak aku asal orang sungai Acheh. Sejak kecil mak aku dibela oleh Tok Na yang juga asal sg.Acheh tapi menetap di bt 1 alor star. Apa yang istemewa Sg. Acheh Nibong tebal, Penang ni ialah belacan tumbuknya, Masa tu tok na aku jadi pengedarny. Bertong2 dibawa balik untuk dijual. Harga masa tu tak silap aku yang besar 2 ringgit, kecik seringgit. Boleh bayar bulan2, Cukup laku sebab lazatnya,.Masa cuti sekolah pernah juga aku jalan2 sg acheh dengan pak su jab aku. Tengak orang jemur udang yang nak buat belacan sepanjang jalan. Sekarang pun kalau aku singgah sg. acheh aku cuba cari belacan tumbuk. Kadang2 kalau musim udang naik tu dapat la 5 atau 6 buku sebab tokeh dah tempah..

AIS JAGUNG AH LEONG BATU 2

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Ah leong tu pak depa. La ni anak2 dia terus niaga di situ. Air jagung ah leong memang popular. dari dulu sampai sekarang rasa sama saja. Selain tu kedai ni jaul ais ketul bantal/ kalau hari raya pi awal2 beli taku habis. aos kacamg dia pun ok juga.

Jumaat, 10 Mei 2013

DAUN NIPAH

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Daun nipah diguna untuk buat atap. Dulu daun nipah dibawa dengan tongkang. Dua pelepah nipah dipacak jarak 1 hingga dua kaki. Beberapa batang nipah dijadikan pelapik. Daun nipah dirintis dan diletak dicelah2 batang yang dipacak tadi. Bila dan dapat sebesar pemelok dianya diikat dengan tali yang dibuat dari kulit batang nipah juga.

Rabu, 24 April 2013

SPIRIT OF THE COINS

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Mainan yang perlu lebih dari 2  orang. Alatan yang diperlukan ialah kertas lukisan ditulis abc disekeliling. Angka 0 hingga 9. Ditengah ada kotak yes dan no dan home. Duit syiling 20 sen atau 50 sen. kalau ada cermin jernih diletak atas kertas lukisan. Mainan ini menyeru roh orang mati dibunuh. Selalu seru roh Mahsuri. Minta petunjuk. Nakal juga tanya bakal isteri nanti nama apa. Sambil seru jarii letak atas syiling. dan syiling akan bergerak ke huruf yang mengeja sesuatu. Entah betul entah tidak. Entah2 kawan tolak. Ada kita kisah masa tu. jJanji itu satu mainan.

Khamis, 21 Mac 2013

UMPAN CACING, KATAK DAN SOROK-SOROK

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Memancing atau tahan taut memang perlukan umpan. Cacing umpan yang mudah didapat. bawa cangkul kat perdu pisang, cangkul mesti dapat cacing. Tak tau nak geli pun masa tu. Letak kat taut tahan waktu petang untuk angkat paginya.atau tahan waktu pagi. Katak cari kat tepi batas2 bendang, Boleh juga untuk tahan taut. Tapi selalau diguna untuk merelau ikan haruan kat tepi2sungau. Sorok2 dikorek di bawah2 tempurung yang melekat kat tanah. Semua jenis ika suka sorok2. Tapi sekarang susah  dah nak dapat cacing kat perdupisang, katak tepi bendang dan sorok2 bawah tempurung. Agak2 ke mana depa hilang......

Khamis, 14 Mac 2013

KALAU KITA BUDAK KAMPUNG .....

video
Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Kalau kita budak kampung apa yang ada dalam klip ini mungkin mengamit kenangan.

Ahad, 10 Mac 2013

MAIN TAUK URAT

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Sejenis permainan kanak2 dulu. Bahan taruhan ialah getah, tiket bas, kotak rokok, guli.Bahan yang digunakan dipanggil Gunung, sama ada perewen basikal, pecahan tembikar  dari pasu atau tempayan pecah atau cebisan besi. Satu garisan melintang antara 4 hingga 6 kaki. Dihujung 2 garisan menegak lebih kurang satu kaki. Satu garisan lagi lebih kurang 6 hingga 10 kaki dari garisan tadi. Bermula dari garisan berbentuk I gunung dibaling. Siapa dekat di garisan dia baling dulu. Lebim dari garisan dikira Bom. Baling akhir selepas orang lain. . Bermula dari garisan yang di tengah akan baling ke garisan I. Siapa yang paling hampir dikira menang.

Isnin, 4 Mac 2013

KOKONG, DUKUNG DAN RAMBIANG

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Sudah menjadi tanggungjawab masa dulu abang atau kakak kena mengasuh adik2. Mak mungkin ke sawah atau membuat kerja rumah. Selain tangguk buaian supaya tidur aktiviti di atas mesti dilakukan. Kokong ialah dengan cara meletak adik di belakang. Kedua tangan adik akan memaut tengkok. dan kaki mengepit pinggang . So arak la ke sana sini bawa adik.. Dukung ialah meletak punggung adik di tangan kanan  dan kaki diluruskan. Rambiang aktiviti meletak adik di pinggang. Selalunya melenkok sikitlah masa itu. Ada lagi ka generasi hari ini yang buat aktiviti gitu. Sebab tu hubungan adik beradik dulu-dulu jadi rapat.

Khamis, 21 Februari 2013

TUJU PARA

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Sejenis permainan berasaskan getah. Dua batang kayu kecil dipacak lebih kurang 6-8 inci.
Di tengah akan direntangkan getah. Beberapa orang pemain akan bersetuju tentang jumlah getah yang akan dipertaruhkan. Getah disusun atas getah yang dijadikan para. Pemain akan mengambil giliran untuk tuju getah yang dikenali sebagai ibu ke arah para. Kalau jatuh semua kira dia menang. kalau jatuh sikit giliran pemain lain. Sekiranya getah terkena tanah dan tidak terus jatuh dikira tak menang. Letak semula dan gilran pemain lain tuju. Ibu getah selalunya dari getah jenis besar. Ada juga guna getah yang telah dijalin dijadikan ibu. Kena ikut setuju pemain nak guna ibu jenis mana. Boleh  seharian leka bermain.

Khamis, 27 Disember 2012

BAS SEKOLAH

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Dulu ada bas khas untuk budak sekolah. Bas cuma bawa budak sekolah. Tiket separuh harga, Naik bas biasa pun boleh. Guna tiket yang sama,Boleh beli tiket bulanan.  Lagi la murah. Bestnya hari jumaat sabtu boleh guna tiket tu. Boleh pi bandar alor star. Meriahlah

Isnin, 24 Disember 2012

MAIN HUJAN

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Bila hujan turun. Masa riang kanak. Berlari ramai2 dalam hujan dengan tawa riang. Main kejar2.Mak bapak sergah sekali sekali. Tapi tak kisah sangat. Dah sejuk mengigil baru masuk mandi.
Tak demam pun. La ni bila hujan turun mak bapak sergah. Masuk rumah kena hujan nanti demam, Dah hilang fenomena main hujan ni.

Khamis, 20 Disember 2012

KEDAI RUNCIT

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Ada beberapa kedai runcit di kampungku. Ada kedai pak long pie, pak ndak yet, ah Chang, kedai hj saad.. Budak-budak kalau  disuruh beli barang akan menuju ke kedai hj. saad. Selepas membeli barang yang disuruh mak, hj saad bagi upah sebiji gula2. Itu yang suka tuuuu..