Isnin, 21 Februari 2011

Ikan Laga

Kampung Keriang Pulau Memori S
Hobi mengumpul ikan laga masa kecik memang ada. Tempat aku ikan laga dipanggil ikan karin. Ada tempat lain panggil ikan sembilai. Kalau tempat aku ikan sembilai tu pucat dan tak boleh dibawa berlaga.Masa tu ikan lagi cari sendiri. Tak beli. Ikan lagi boleh didapati di celah2 pokok kelipok atau pokok nipah. Port popular kat kampung aku ialah dekat batas kepala jalan dalam kawasan kilang bihun. Teknik nak cari ikan laga ni, pertama sekali kena tengak buih. Kalau buih warna perang maknanya ikan itu garang untuk berlaga. Ikan karin akan berada di bawah buih ini. Gunakan dua belah tangan untuk sauk di bawah buih. Ikan karin akan diletak dalam botol kaca. Eloknya botol nescafe. Boleh juga letak dam bulb mentol lampu bulat. Buang filemen di dalam dan letak dawai sebagai tangkai. aku pernah pergi sampai batu 5, rumah Fuzi kawan sekolah aku kerana dia janji nak bagi ikan laga kat aku. Pergi juga sampai ke rumah Khalid hj Ismail telok bagan kerana minat ikan laga.
ejenak

Tiada ulasan: