Rabu, 16 Februari 2011

Kantin sekolah

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Kalau diberi dua puluh sen masa tu memang kira besar untuk belanja. Kat kantin aku masih ingat makan bihun 5 sen. Kalau 10 sen ada diletakkan kuah kacang. Bihun akan disusun dalam pinggan tin. Ambil dan bayar dekat penjual. Selalu juga aku pakat dengan kawan-kawan bawa bekal. Dekat laman sekolah masa tu ada satu bulatan kok besar. Di tengah-tengah ada pokok bunga. Kami akan duduk keliling kok dan makan beramai-ramai. Sekolah menengah baru bawa belanja 30 sen. Tentu tergelak besar kanak-kanak sekarang mendengarnya. Nak belanja apa dengan duit sebanyak itu. Kalau aku tak balik rumah tengahari, aku tak makan waktu rehat. Memang dah kebiasaan aku makan sebelum pergi sekolah. Waktu tengahari aku singgah satu kedai mamak kat Taman Berjaya. Nasi kuning satu dengan telur sebelah, air kosong. Cukuplah 30 sen tu. Aku cari semuala kedai itu kini. Tapi sudah tiada.

Tiada ulasan: