Khamis, 10 Februari 2011

Kedai makan dulu-dulu

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Dulu mana ada banyak kedai makan..Gerai yang popular ialah Kedai makan Sri Tanjung kat simpang lima dekat market lama. Mee Abu kat tapak roundabout telok Wan Jah . Mee tongek kat panggung Empire. Mamak goreng mee simple saja. taruk mee, kuchai, taugeh, tokwa hidung dalam pinggan tin. Duk la makan kat kerusi panjang tanpa meja tu. Depan panggung Empire ada bihun sup lepas tu baru popular bihun sup boom kat stesen bas baru. Kalau kat panggung Royal ada cina jual air ais bubuh dalam flask dengan ice. Bila order dituang dalam gelas. kat panggung cathay ada jual tokwa, telur puyuh cucuk ngan lidi. Ada bekas kuah untuk dicicah. Dekat traficlight balai nobat ada jual popia (sekarang dah tiada di situ) Kat sekoalh aku di mergongvada satu kedai mamak aku makan tengahari. Nasi kuning dengan lauk sebelah baru 30 sen masa tu. Kalau ais kacang depan kolej tempatnya. Masa balik sekolah dengan Lid kawan aku dia selalu singgah kedai mamak depan pejabat pos. Masa tu lauk itu dimasukkan dalam tin susu yang kosong dan diikat. Tak guna plastik lagi. Kalau nak makan cendol dekat titi market lama ada dijual. ais disagat bukan mesin. Dekat kepala titi baru tu ada kedai makan jasin (org kampung aku). Penggunjungnya ada yang datang naik basikal, motor atau perahu. perahu nelayan diikat dan depa naik minum dulu. Jasin juga ada jual mee tongek nie. Kalau aku pergi beli ikan akt market tentu aku tak miss kedai jasin dengan ice cendol. Kalau laksa aku suka makan kat gerai tepi sungai belakang panggung royal. Kemudia barulah ada nasi Tat Baghdad, Nasi depan kolej, Nasi Zam Zam. Kadang-kadang teringat balik nak makan masakan2 macam tu yang asalnya.  Banyak dah hilang seninya .....

Tiada ulasan: