Sabtu, 5 Februari 2011

Kaki Wayang

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Aku memang kaki wayang masa remaja. Panggung wayung kat Alor Star semua aku pi. Panggung Cathay, Empire, Rex, Putera, Royal, Sky, De Luxe memang tumpuan ramai. Itulah sumber hiburan orang dulu-dulu. Panggung Rex tayang gambar baru2. Tiketnys mahal dari panggung lain. Panggung Empire banyak tayang gambar hindustan. gambar hindustan dulu kalau yang best macam haati Meri sathi boleh lajak lebih sebulan. Tiket depan 80 sen, belakang seringit dua puluh lima sen dan atas seringgit empat puluh sen kot. Panggung Royal tayang gambar yang lama2 sikit. tiket depan 40 sen, belakang 80 sen. Hari Sabtu panggung royal ada Chemantenee jam 11 pagi. Gambar2 melayu lama banyak ditayangkan. Tiket depan 25 sen, belakang 40 sen. Panggung Sky waktu malam saja. Pukul  7 dan 9 malam. Tiket depan 25 sen, belakang 40 sen. Panggung De Luxe tayang gambar Cina. Masa cerita kung fu top, selalulah pi sini. Lagipun panggung tu depan rumah mak long aku di simpang kuala. Kadang2 aku masuk free saja. Orang jaga pintu tu aku kenal. Masa ni dah ada ulat jual tiket dipanggil ular ayer. Mereka beli tiket banyak2 pas tu dijual dengan harga mahal. Kalau tak abis depa jual harga rendah dari harga sebenar. Aku sekolah kat Mergong masa tu, On the way balik aku akan melalui panggung Putera, panggung Sky, panggung Rex, Royal dan de Luxe. Aku balik bagitau Zali sepupu aku. Petangnya kami akan kayuh basikal ke panggung pilihan untuk membeli tiket wayang dari wang saku sekolah yang dijimatkan. Panggung popular kami ialah Sky sebab tiketnya murah.

Tiada ulasan: