Sabtu, 22 Januari 2011

Nira abah aku......

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak.
Kadang-kadang anak aku ajak singgah di tepi jalan beli nira nipah. sedap kata depa. Aku akan tanya taukah cara nipah tu dibuat. Aku memberitahu aku ada pengalaman tentang buat nira ni. Mereka pandang sesama mereka senyum. Mana nak percaya mana mereka pernah tengak aku buat pun. Aku cuma bantu abah aku. Masa tu nipah mana ada harga pun. Buat suka-suka untuk sendiri dan tetamu. Ada yang datang beli jual juga tapi kat rumah saja. mana ada pasaran tepi jalan masa tu.
Kebetulan rumah aku tepi pokok-pokok nipah. Aku lihat prosesnya agak rumit. Sebulan lebih abah aku akan memilih dahan-dahan yang mempunyai buah yang sesuai untuk diambil niranya. Dibersihkan sekeliling batangnya dengan membuang kulit-kulit. Batang tu akan dilumur dengan selut dan dilurutkan dengan tangan dan kaki selama sebulan lebih. Bila dah sedia untuk ditoreh, buah nipah dihujung akan dipotong. Batang buah akan diikat secara melengkong dari kulit batang pokok nipah yang memaut batang itu. Toke, buluh dijadikan tabung untuk menahan titisan nira dan ditudung dengan tempurung. Pagi akan dipungut. Malam adalah masa minum nira yang wangi dan segar. Kadang-kadang tetamu atau orang datang nak beli nira waktu malam, aku atau adik aku kenalah ambilkan.
Selepas kumpul nira segar paginya, toke kenalah cuci. Pertama dengan air bersih. Lepas tu dicuci dengan daun serai dengan cara masukkan daun serai yang diikat pada kayu. Sabun tidak digunakan..Toke akan diletaak atas para dan akan diasapkan menggunakan sekam. Kalau nak buat cuka, nira akan ditahan waktu siang.Nira waktu siang agak masam. Kalau nira banyak, kadang-kadang satu periuk besar, kami buat misan nira. Masak misan ambil masa lama. Perlu api yang garang. Buluh-buluh akan digunakan. Bila warna bertukar jadi merah barulah jadi misan. Tak perlu tambah apa-apa. Boleh juga buat coklet dipalut pada batang lidi. Misan sedap dimakan dengan kueh lopes. boleh juga tambah ganti gula untuk bubur kacang.dan macam-macam masakan kueh lain.Takda lagi orang buat nira nipah di kampung keriang pulau kini.

Tiada ulasan: