Khamis, 27 Januari 2011

Keluarga Cina

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Terdapat dua keluarga cina di kg. ini awal tahun 60an. Seorang nama Ah Chun dan sorang lagi Ah Chang.
Ah Chun tinggal di tengah padang dekat rumah tok wan aku. Dia usaha tanam sayur-sayuran. Memang banyak,. Rumah dia dekat sungai dan selalu aku nampak anak dia kandar air jurus sayur. Dia ada anak perempuan. Masa tu kat kampung aku ada dua paip air free yang disediakan kerajaan. Satu dekat madrasah dan satu lagi dekat rumah mak khir. Anak dara Ah Chun ni telah diusik oleh abang deen anak mak njang mah. Tak lama lepas tu abang deen sakit dan dipercayai dibuat bomoh siam oleh keluargaerut abang deen kembung besar dan pecah. Tak lama lepas tu abang deen meninggal. Tak lama lepas tu juga keluarga Ah chun berpindah dari kampung tu. Ah Chang buka kedai runcit. Aku lupa nama mak dia tapi bila2pun dia bila-bila pun pakai kain batik tatang di dada. eliknyaAda 2 anak lelaki dan satu perempuan. sebab dia puteh, ramailah gial kat dia.. Din yaakub mmg suka kacau dia. Teruk jugalah abg2 dia nak kawal dia.Mereka akhirnya pun pindah keluar juga. Peliknya kat kampung ni ada jirat cina dekat rumah tok wan aku. Penah aku tanya tok wan asal usulnya. tok wan pun tak tahu nak cerita. Sedar2 dah ada di situ.

Tiada ulasan: