Khamis, 24 November 2011

KERJA MASA CUTI

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Abah aku seorang pemandu lori. Bila cuti U aku akan ikut jadi kolet lori. Abah aku bawa lori tanah merah. Masa dulu kolet kena duduk belakang lori. Kalau polis jumpa duk depan kena saman. Mula-mula duk depan bila dapat signal dari member2 ada polis, macam stuntmanlah bergerak ke belakang masa lori sedang berjalan. Bila clear balik depan balik. Masa tu ambil tanah merah dekat Langgar hantar ke Kebun 500 dan Jabi buat jalan. Mak akan bekalkan nasi dengan sambal telur atau ikan temenong dan dibungkus dengan daun pisang. Masa tu mana ada banyak kedai makan. Bila tiba waktu makan, abah akan bawa aku ke tepi sebuah alor jernih dekat2 kebun 500. Makan di situ macam berkelah. Aku amat rindu makan nasi yang dibungkus dengan daun pisang begitu hampir separuh hari. Memang sedap dan wangi rasanya. Muka jangan cakaplah berdebu dan berkilat dek panas matahari. lain pada tu penah juga sekali aku ambil upah tebas rumput kat pagar mahkamah baru tu. 

Tiada ulasan: