Ahad, 18 September 2011

SALASILAH HAJI AROFF DAN WAN MALA BINTI NIK ADAM

Daripada bahasa raja-raja di negeri Pagar Ruyong tanah jawa dan keturunan daripada datuk di negeri Pattani Pacaduyung menjadi raja di dalam negeri Liburi. Ayah  anak raja Pagar Ruyong dua. Seorang bernama Raden Adis dan Raden  Ados panglima laut. Asal anak raja Pagar Ruyong tujuh orang anak lelaki.
Inilah salasilah yang ditaruh bagi anak cucu boleh tahu asal keturunan bagi tok nenek kita dan segala ibu- bapa di sebelah negeri Pattani.
Perjodohan Mekong keluarga nama Nik Jusof itu perjodohan Raja Lankir dan Raja Siburi. Pertamanya nama nenek kita Nik Teh. Anak Nik Teh itu dua orang seorang nama Mekun Ku Li dan seorang lagi nama Nik Man dan Nik Man itu ada kuburnya di negeri ini tempat kampungnya Kampong Langgar dan sok pihak Nik.
Anak Mekun Ku  Li dan Nik Teh Nir ada anaknya bernama Nik Ku Li dan Nik Birtan – dan Nik Teh itu tidak diketahui akan kuburnya dalam Negeri Jening – bapanya Nik Man itu boleh jadi wali. Dan Nik Man itu anaknya lima orang lelaki seorang perempuan namanya Nik Yam dan anak yang tua sekali nama Nik Teh (L) dan Nik Mat dan Nik Hem dan Nik Dek dan Nik Wan – dan Nik Teh itu ada seorang anak lelaki nama Nik Soh dan Nik Mat itu ada seorang anak lelaki nama Nik Adam - Nik Dek itu tidak ada anak – dan anak Wan itu ada seorang anak nama Nik Lah dan Nik Hem itu ada anak lelaki dua orang nama Nik Mat dan Nik Soh di kampong juga,
Nik Man Kuburnya di sini Kampung Masjidnya. Nik Hem itu tempat duduknya Negeri Jening Kampung Cuku.
Dan Nik Mat itu ada anak perempuan tiga orang – salah dari tiga ada anak nama Shir. Anak Nik Mat kuburnya ada duduk berlabau daie – ibunya Nik Tam yang sudah diubat berlindung dan Nik Man itu ada bersamanya. Ibu Nik Adam bernama Sir Sahari. Tempat ibu bapanya di negeri Lankir di Kampar Risak Tamagin. 
Kepada Sannah tahun seribu tiga ratus lima- Haji Wan ada keluar negeri Siburi Wakatabah. Nik Adam ibnu Al- Marhum Nik Man boleh aku simpan taruh selama-lamanya. Di sini nama Nik dipanggil Wan takut jadi rahsia. Dan anak Adam itu pada negeri Kedah lima orang lelaki dan dua perempuan. Anak yang tua nama Ahmad dan ke 2 nama Hamid itu haji ketiga dua lelaki nama Hassan kabir Hussin, keempat nama Ibrahim dan perempuan itu Ishah ke 5. Inilah titik bagi anak boleh dibubuh laki-laki buat ini bagi anaknya:-
        Nik Abd. Hamid bin Nik Adam bin Nik Mat bin Nik Man bin Nik Teh  yang berasal daripada Raden Adis atau Raden Ados iaitu anak Raja Pagar Ruyong negeri jawa yang dilantik menjadi raja Negeri Siburi Pattani iaitu yang bernama Raden Adis dan Raden ada yang tersebut itu.
Anak perempuan Nik Adam yang kedua dan tidak disebut dalam salasilah ini ialah Wan Mala. Anak bongsu Nik Adam  Hasil perkahwinan Wan Mala dengan Aroff bin Shafie(haji) berasal dari Lepai, Hutan Kampong. Kuburnya di Tandop dan kubur Wan Mala di Lepai. Dikurniakan 6 orang anak. Sulung Haji Shafie, Kedua Harun, ketiga Haji Mustaffa, keempat Che Bashah, kelima Md. Noor dan keenam Rokiah.
Inilah titik bagi anak boleh dibubuh laki-laki buat ini bagi anaknya:-

Tiada ulasan: