Jumaat, 6 Mei 2011

Pelompat Ikan.

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Aku tak pernah nampak lagi pelompat ikan ini. Tok Wan aku ada buat satu dulu. Letak kat alor pak long pie. Caranya belat buluh dipacak sepanjang alur dan lebih kurang 4 kaki dari tu ke atas di letak macam para untuk menangkap ikan. Tumpuan utama ialah ikan haruan. Ikan haruan yang rasa tersekat akan melompat ke dalam pelompat ini. Kalau hari hujan lagilah banyak dapat hasil.Disebelah bawah belat buluh tu diletakkan bubu untuk tangkap ikan puyu. Kalau nak tau huraian jelas tentang taut dan pelompat boleh lihat blog kampung halamanku yang aku pautkan di blog ini. Tapi pelompat yang diceritakan tak sama sebab tu cara korek lubang tanah. Memang ada juga cara tu tapi kurang berkesan. nanti aku tanya orang tua-tua mungkin cara tok wan aku guna tu ada nama khasnya.

Tiada ulasan: