Jumaat, 6 Mei 2011

Buah nipah..

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Aku kerap pergi ke pasar tikam batu walaupun jaraknya agak jauh dari sungai petani setiap hari jumaat. Selain ikannya fresh dari kota kuala muda, pasar ni banyak menjual hasil kampung. Aku akan beli pucuk janggus bila saja aku pergi. Lain daripada tu macam-macam hasil kampung ada. Pagi tadi aku jumpa orang jual buah nipah yang telah dikopek. Ada nira aku beli la. Rasa buah nipah ni sedap. Memang masa kecik2 aku rajin juga kopek buah nipah. Ada cara nak tau buah ni sesuai atau tidak. Guna golok ketok hingga keluar sebiji buah dari tandannya. Belah tengak isi. Kalau sesuai baru potong. Kalau keras sangat makna dah tua, tak sedap. Selepas potong tangkalnya hempoklah buah itu kat tanah. Berderailah keluar dari batangnya. Guna golok kopeklah isinya. Berkumpul ramai-ramai dengan kawan-kawan sambil kopek buah nipah. Selain tu tak pernah miss pasar ni ada buah sawa@buah ciku, buah konen, buah macang, sekali tu ada buah setol sesat. Masa tu anak buah aku tengah mengidam cari buah setoi. Lega dia dapat aku beli kat tikam batu hantar balik ke alor star.

Tiada ulasan: